ناگفته های جالب آقای بازیگر از گویندگی عروسک «جیگر»
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۰۸۹۳۷
«جیگر» را حالا دیگر بیشتر مردم میشناسند؛ از بزرگ و کوچک گرفته تا زن و مرد.جیگر حتی بین آنهایی که کمتر تلویزیون تماشا میکنند و گاهی پز این را میدهند که وقتشان گرانبهاتر از آن است که پای برنامههای تلویزیون تلف شود هم طرفدار دارد و این طیف نیز در شبکههای اجتماعی مانند توییتر درباره دلبریهای این عروسک دوستداشتنی چیزهایی مینویسند! نگاه جیگر به دنیا واقعی و در عین حال فانتزی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او خری است که دوست دارد، اسب باشد اما شاید خودش نمیداند همین موقعیت است که دوست داشتنیاش کرده است!
در روز سیزده بدر با کاظم سیاحی، گوینده عروسک جیگر همصحبت شدیم تا از روند رشد این عروسک برایمان بگوید.
سال گذشته زمانی که سری جدید مجموعه کلاهقرمزی ضبط میشد، فکر میکردید عروسک جیگر به این میزان مورد استقبال قرار گیرد و مردم دوستش داشته باشند؟
هنوز بدرستی نمیدانم امسال میزان استقبال از عروسک جیگر چگونه است و او چقدر توانسته مردم را با خود همراه کند. جیگر چند سالی است که به جمع عروسکهای مجموعه کلاه قرمزی اضافه شده، همه عروسکهای این مجموعه طرفداران زیادی دارند و جیگر هم علاقهمندان خاص خود را دارد.
اگر سری به شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر بزنید، طرفداران جیگر را پیدا خواهید کرد.
خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاده! این استقبال به لطف کار خوب آقایان طهماسب و جبلی رخ داده است. عروسکهای مجموعه کلاه قرمزی به مرور زمان هم پختهتر شدهاند و هم زوایای تازهای از شخصیت آنها نمایش داده میشود. همه عروسکها در هر سری رشد میکنند و شاید به همین دلیل است که مردم را با خود همراه میکنند.
این پختگی و رشد شخصیت جیگر در فیلمنامه طراحی شده یا خود شما هم ویژگیهایی را به او اضافه کردید؟
هر کاری که ما انجام میدهیم با نظارت آقایان جبلی و طهماسب است. بر اساس طراحی آنهاست که در هر سری از مجموعه کلاه قرمزی چه بخشی از شخصیت عروسکها نشان داده شود و آنها تا چه اندازه رشد کرده و پررنگ شوند.
بر اساس همین طراحیهاست که عروسکهایی مانند کلاه قرمزی و پسرخاله تقریبا به حاشیه رفتهاند و عروسکهایی مانند گابی و جیگر پررنگتر شدهاند؟
کلاه قرمزی و پسرخاله بیشتر از بیست و پنج سال است در این مجموعه حضور دارند و به نظرم کامل شدهاند، اما این که این عروسکها به حاشیه رفتهاند را قبول ندارم، چون اگر این دو شخصیت نباشند کلا مجموعه اعتبارش را از دست میدهد. کلاه قرمزی و پسرخاله جای ثابت و طرفداران خود را دارند. معتقدم این دو تا در مرکز قصهها قرار دارند تا بقیه دیده شوند.
شخصیت جیگر نه بزرگ است و نه بچه. به همین دلیل، هم بچهها دوستش دارند و هم آدمبزرگها با او ارتباط برقرار میکنند. خود شما وارد 40 سالگی شدهاید و در این سن اینقدر خوب میتوانید جیگر را بین مردم عزیز کنید؛ شخصیت خود شما بزرگسال است یا آدمبزرگی هستید که کودک درونتان فعال و سرزنده است؟
همه شخصیتهایی که در مجموعه کلاه قرمزی حضور دارند دنیا را از دریچه نگاه کودکان میبینند به همان سادگی و بدون پیچیدگی. جیگر هم مانند دیگر عروسکها، کودکی است با ویژگیهای منحصر به فرد خودش. او همه چیز را ساده میبیند و آنچه میخواهد را به زبان میآورد هر چند قانع کردن او زیاد هم سخت نیست.
مجموعه کلاه قرمزی به مناسبت نوروز تولید میشود در زمانهایی که مشغول ساخت آن نیستید آیا به جیگر فکر میکنید که در زمان تولیدش میتوانید او را همچنان دوستداشتنی ارائه کنید؟
بله! جیگر از آن شخصیتهایی است که همیشه در گوشه ذهنم هست و با او زندگی میکنم. معمولا دو سه ماه قبل از ضبط تمرین و روخوانی را شروع میکنیم در این دوره شخصیت او پررنگ میشود و همه ما تلاش میکنیم او خلاقتر و دوستداشتنیتر شود، اما واقعیت این است از زمان حضورش در مجموعه کلاهقرمزی همیشه در ذهنم هست و به او فکر میکنم.گاهی حتی در موقعیتهای خاصی که قرار میگیرم به این فکر میکنم اگر الان جیگر بود چه واکنشی نشان میداد؟
شما در تئاتر و تلویزیون نقشهای زیادی بازی کردهاید، اما با نقش جیگر بین مردم محبوب شدید حتی بین افراد خاص که کمتر تلویزیون نگاه میکنند، فکر میکردید با یک شخصیت عروسکی اینقدر معروف شوید؟
هر نقشی ترسهای خودش را برای بازیگر یا گوینده دارد؛ این که آیا این نقش را مردم دوست خواهند داشت یا نه! مجموعه کلاه قرمزی این امتیاز را دارد که سازندگان آن بخصوص آقایان جبلی و طهماسب آنقدر کار بلد هستند که میتوان چشم بسته به آنها اعتماد کرد و مطمئن بود نتیجه کار خوب خواهد شد و مردم با آن ارتباط برقرار کرده و دوستش خواهند داشت.چند نسل با مجموعه کلاه قرمزی خاطره دارند و همین آینده را روشن میکند و نشان میدهد راهی که انتخاب کردهایم راه خوب و روشنی است. در آغاز حضور شخصیت جیگر در مجموعه کلاه قرمزی ترسهایی داشتم، اما به مرور ترسهایم جایش را به اعتماد داد.
40 ساله شدهاید و به نظر میرسد کمکم باید محصول کاشتههای خود را برداشت کنید؛ به نظرتان آینده کاریتان چگونه خواهد بود؟ آیا برنامهریزی خاصی دارید؟
راستش در جامعه ما با برنامهریزی زندگی کردن، سخت است! ما از روز بعدمان هم خبر نداریم و نمیدانیم چه در انتظارمان است. برنامهریزی زمانی اهمیت دارد که بدانی ریسکها و خطرهایی که میکنی به نتیجه خواهد رسید. با همه اینها من هم مثل بقیه مردم برای آیندهام برنامههایی دارم. تلاش میکنم به آن چیزهایی که دوست دارم و آرزویم هست، برسم؛ اما اینکه چه پیش بیاید و چقدر بتوانم برنامههایم را عملی کنم، آینده مشخص میکند.
و اگر صحبت دیگری درباره جیگر هست بفرمایید؟
جیگر اگر به اینجا رسیده و بین مردم محبوب شده است، مدیون افراد زیادی است؛ یکی از مهمترین آنها آقای عیسی یوسفپور، عروسکگردان شخصیت جیگر است. ما دو نفر همکاری خوبی با هم داریم و آقای یوسفپور از من بزرگتر و باتجربهتر است و یکی از شانسهای من این است که با او همکاری میکنم.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: تلویزیون عروسک رشد کودکان نوروز تئاتر بازی جامعه جیگر گویندگی کلاه قرمزی ۹۶ کاظم سیاحی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۸۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
سعید بارانی خودش را برای «قاب کوچک» اینگونه معرفی میکند: از سال۷۸کارگویندگی را شروع کردم. از برنامههای شاخص میتوانم به برنامه «خانه فرهنگ» رادیو تهران، بخش شامگاهی چهارشنبههای رادیو پیام «پل مدیریت»، رادیو تهران برنامه «خانه ما»، «خانواده تهرانی»، آرم و آنونسهای شبکهها اشاره کنم.از گمگشتگی تا درک و یافتن
وی در ادامه با ارائه تعریفی از رادیو میگوید: رادیو با نگاه بیرونی و گاه با نگاهی کاملا درونی به جزئیات درونی علم فرو میرود و تلاش میکند تا گمگشتگیها را تبدیل به یافتن و درک دقیقتر کند. برخی بر این باورند که رسانه در دنیای مدرن ساحتی از اندیشه است. در این صورت، این ساحت الزامات و مبانی ویژه خود را دارد که میتوان بزرگترین ویژگی آن را تأثیرگذاری و جهتدهی دانست. گوناگونی رسانهها، گسترش هرروزه آنها و بهطور کلی جایگاه رسانهها و بهخصوص رادیو در تنویر افکار، ایجاد فضایی برای تضارب آرا و همچنین اهمیتی که رسانههای گروهی در ارتقای سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند را نمیتوان نادیده گرفت.بیگمان رادیو یکی از مهمترین عوامل فرهنگی در دنیای مدرن است که بر پیچیدگی آن نیز افزوده و ساحات شناخت و معرفت را نیز غامضتر کرده است. برخی رادیو را از نشانههای پویایی، تحرک توسعه و بسط فرهنگی هر جامعهای در گسترش ساحت شناختی آن میدانند. در کل رادیو یعنی گرما، بودن، صمیمیت و درک هستی...
بارانی با بیان مهمترین ویژگی و شاخصه گوینده رادیویی میافزاید: گویندگی به مفهوم امروزی آن، واژه نسبتا جدیدی است که با پیدایش و گسترش «رادیو» ازحدود۷۰سال پیش به فرهنگ واژگان فارسی افزوده شد. در لغتنامهها و فرهنگهای گذشته گویندگی را به معنی سخنگویی، نطق، خوانندگی، قوالی، قصهگویی، سرایندگی، شاعری و...آوردهاند؛امری که درنوشتههای ادبی و متنهای کهن شعر و نثر و فرهنگ فارسیزبانان جامعه ایرانی بیش از هزار سال با همین معانی رواج داشته است. گویندگی در کاربرد حرفهای و امروزی آن، عبارت است از: فرآیند تبدیل اندیشه شفاهی یا مکتوب به کلام و سخن مفهوم و انتقال آن به مخاطب، به صورتی هنرمندانه.
اهمیت تمرین و آموزش در گویندگی
وی ادامه میدهد: امروزه گویندگی، بهویژه در دنیای ارتباطات و رسانهها، بهعنوان حرفهای جذاب مورد توجه و تحسین است و همراه با رشتههای مشابهی همچون گزارشگری، بازیگری، دوبلاژ و اجرا، توجه بخش بزرگی از مخاطبان مراکز رادیویی و تلویزیونی را به خود جلب کرده و گویندگان توانا و خوشصدا سالها بهعنوان شخصیتهایی محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانهها بودهاند. میتوان شاید و باید مهمترین ویژگی و شاخصه گویندگی در رادیو را، صدای فونیک و رادیوفونیک دانست که با شنیدنش لذت شنوای شما تحریک میشود.گوینده باسابقه رادیو تهران با بیان پیشنهادهایی به علاقهمندان حرفه گویندگی عنوان میکند: با وجود آنکه موارد متعددی مانند جنس صدا و... امری ژنتیکی و خدادادی از نکات قوت یک گوینده بهحساب میآید اما فنبیان، سبک گویندگی و چگونگی سخن گفتن یک گوینده، مهارتهایی هستند که دراثر تمرین و آموزش بهدست میآیند و تقویت میشوند. به نظر من پشتکار، تمرین وهمچنین تمرکز مهمترین مواردی هستندکه باید قبل از ورود به این حرفه مدنظرقرار بگیرند.
بارانی در پاسخ به این پرسش که چشمانداز رادیو را چطور میبینید؟ میافزاید: یکی از پیامدهای تحولات شگرف فناوری، تغییر مصادیق انواع رسانههاست، مثلا شکل ظاهری آنچه روزگاری رادیو خوانده میشد و در شکل نمایشی از آن دیده میشود، با شکل امروزین رادیو که در گوشیهای همراه و حتی یخچالها ظاهر میشود، کاملا متفاوت است. رادیو همزمان با گذر از فناوری آنالوگ و ورود به عصر دیجیتال، خود را بازتعریف کرد و با ساختاردهی مجدد خود از رسانهای که زمانی خبر و سرگرمی را صرفا به شکل صوتی منتقل میکرد، به رسانهای تبدیل شد که محتوای چندرسانهای در دسترس مخاطبان قرار میدهد. همچنین مفهوم برنامه رادیویی، محتوای رادیویی و فرمت این محتوا کاملا دگرگون شده است.
شکلگیری مفهوم جدیدی از رسانه
وی بیان میکند: پادکست، نوعی برنامهسازی رادیویی یا نوعی رادیوی امروزین است. همچنین رادیوهای تصویری یا ترکیب تصویر و متن با رادیو و اطلاعاتی که از طریق رادیو به مخاطب داده میشود، مفهوم رادیو را از رسانههای صرفا صوتی خارج کرده و میتوان اینگونه گفت که چه در فرم، چه محتوا و با ظهور رسانههای اجتماعی باعث شده که مفهوم تازهای از رسانه جمعی ــ اجتماعی شکل بگیرد که ظهور و ترکیب جدیدی از رسانههای سنتی، جمعی و رسانههای مدرن اجتماعی است. در نتیجه مفهوم دیگری را پیشبینی میکنم که اوج همگرایی فرم و محتوا خواهد بود و میتوان به آن رسانه همراه جهانی نام داد.
وی در پایان با اشاره به حقوق اساسی مخاطب میافزاید: به نظر من یکی از حقوق اساسی مخاطب آن است که همواره جایی برای مخاطب درنظر بگیریم و بگذاریم او خود محتوا را تکمیل کند. شهروندنگاری و تولید محصول، یکی ازمصادیق این اصل است که فراتر از آن در هر محصول حرفهایی توسط رسانهنگاران و حرفهایی متعلق به رسانه مطرح است که باید جای مخاطب و کاربر محفوظ باشد. تمام حقوق فقط برای ناشر یا رسانه محفوظ نیست، بلکه برای مخاطب هم محفوظ است...امیدوارم در سال پیش رو تحولی عظیم را شاهد باشیم در عرصه تولید، محتوا و سلامت روان کارمندان.